Borgerstyret Personlig Assistance
Hvem kan få en BPA-ordning? Du skal have en betydelig og varig nedsat funktionsevne, og dit behov for hjælp skal være mere omfattende, end hvad almindelig hjemmehjælp kan dække. Det gælder, hvis du har brug for støtte i form af pleje, overvågning og ledsagelse – og har behov for en sammenhængende og fleksibel løsning.
I særlige tilfælde kan kommunen bevilge en BPA-ordning, selvom du ikke opfylder alle betingelser. Det sker, hvis de vurderer, at ordningen er den bedste måde at sikre en helhedsorienteret og sammenhængende hjælp.
Din rolle som arbejdsleder. Hvis du får bevilget en BPA-ordning, skal du kunne varetage rollen som arbejdsleder for dine hjælpere. Det betyder, at du har ansvar for at finde og udvælge dine hjælpere, planlægge deres arbejdstid og stå for den daglige oplæring og instruktion. Det er også dig, der har kontakten til hjælperne i det daglige og sikrer, at opgaverne løses på den måde, der passer dig bedst.
Hvis du vil samarbejde med BPA Support. Når du vælger BPA Support som samarbejdspartner, kan vi overtage arbejdsgiveransvaret for dig. Det betyder, at vi står for kontrakter, løn og det juridiske – mens du stadig har det daglige ansvar som arbejdsleder. Du bestemmer selv, hvem du vil ansætte, og hvordan din hverdag skal fungere. Vi hjælper med resten.
KOORDINERING AF RESPIRATOR- OG BPA ORDNING
Hvis du både har brug for generel hjælp i hverdagen og for respiratorhjælp, er det ofte en fordel, at det er den samme person, der løser begge opgaver.
Kommunen og regionen skal sørge for at koordinere betalingen og opgaverne. Det er lægen på respirationscentret, der har ansvaret for respiratorbehandlingen, mens kommunen har ansvaret for pleje, overvågning, ledsagelse og eventuel anden hjælp i henhold til Serviceloven.
Du kan læse nærmere i vejledningen her.
KAN JEG FORTSÆTTE MED MIN BPA ORDNING, HVIS JEG FLYTTER?
Hvis du flytter, skal kommunen fortsætte udbetalingen af dit tilskud, indtil din nye kommune har truffet en ny afgørelse.