BPA ordning
Borgerstyret Personlig Assistance
Formålet med en BPA ordning er, at man på trods af et fysisk eller psykisk handicap kan leve så selvstændigt som muligt i egen bolig.
For at få bevilget en BPA ordning er det en betingelse, at man kan fungere som arbejdsleder for sine hjælpere i henhold til paragraf 96 i Serviceloven. Det betyder bl.a., at man skal udvælge hjælpere til ansættelse, udarbejde jobbeskrivelser og vagtplaner, oplære nye hjælpere og afholde personalemøder.
Som udgangspunkt skal man have en betydelig og varig nedsat funktionsevne og et hjælpebehov, der ikke kan dækkes af almindelig hjemmehjælp. Man skal dermed have behov for særlig støtte til pleje, overvågning og ledsagelse. Kommunen kan i særlige tilfælde tilbyde borgerstyret personlig assistance, selvom man ikke opfylder ovenstående betingelser. Det er i situationer, hvor kommunen vurderer, at ordningen er den bedste løsning for at sikre en helhedsorienteret og sammenhængende hjælp.
Hvis man vælger at samarbejde med BPA Support ApS og overlade arbejdsgiveransvaret til os, skal man udelukkende være i stand til at fungere som daglig arbejdsleder for sine hjælpere.
KOORDINERING AF RESPIRATOR- OG BPA ORDNING
Hvis du både har brug for generel hjælp i hverdagen og for respiratorhjælp, er det ofte en fordel, at det er den samme person, der løser begge opgaver.
Kommunen og regionen skal sørge for at koordinere betalingen og opgaverne. Det er lægen på respirationscentret, der har ansvaret for respiratorbehandlingen, mens kommunen har ansvaret for pleje, overvågning, ledsagelse og eventuel anden hjælp i henhold til Serviceloven.
Du kan læse nærmere i vejledningen her.
KAN JEG FORTSÆTTE MED MIN BPA ORDNING, HVIS JEG FLYTTER?
Hvis du flytter, skal kommunen fortsætte udbetalingen af dit tilskud, indtil din nye kommune har truffet en ny afgørelse.